Vad är/Varför Paleo?

-”Ät rätt och träna”

Ett hälsoråd du säkert hört hundra gånger och visst, det är faktiskt så enkelt.. Men vad är egentligen att ”äta rätt”?
Är det att köpa mat som heter light? Är det att räkna viktväktarpoäng? Är det att sluta äta kolhydrater? Svaret hittar vi tiotusen år tillbaka i tiden!

Människan levde som jägare och samlare under nästan 2 miljoner år och har haft en oförändrad fysik i över tvåhundratusen år. Men för cirka tiotusen år sen, under den s.k paleolitiska delen av stenåldern, började människan att odla spannmål och hålla boskap och våra matvanor förändrades radikalt. Sädesslag, baljväxter och mejeriprodukter blev snabbt grundstenen i vår kost och nyligen har kompisar som raffinerat socker, E-nummer och alla möjliga tillsatser dykt upp.. Nu har vi ett överflöd av näringsfattiga och överdrivet energirika livsmedel som påverkar våra kroppar negativt på alla tänkbara sätt.

Kortfattat kan man säga att människan inte är anpassad för alla dessa ”nymodigheter”. Våra kroppar har inte utvecklats i samma takt som vi har utvecklat nya livsmedel. Däremot en kost som ger kroppen den näring den är genetiskt programmerad att fungera bäst på skapar en rakt igenom hälsosam kropp. Typiska fysiska problem som är en självklarhet i dagens värld, t.ex fetma, diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar, behöver egentligen inte vara problem!

Så lösningen på att ”äta rätt” är helt enkelt att anpassa sin kost till att efterlikna vad våra förfäder åt i hundratusentals år – under en tid där risken att bli björnmat var större än risken att drabbas av diabetes typ 2.

Varför paleo/modern stenålderskost?

  • Bättre immunförsvar
  • Mindre kroppsfett
  • Jämnare energinivåer
  • Bättre sömn
  • Ökad fysisk prestationsförmåga
  • Längre liv (se upp för björnar!)

 

Vad innebär det i praktiken att byta till en paleokost? Vilka förändringar behövs göras?
Följande lista är en grov fingervisning på vad vi pratar om:

Bra!
Grönsaker
Nötter
Bär
Fisk
Fågel
Kött
Frukt

Dåligt!
Spannmål (t.ex vete, havre, råg, ris, majs, etc)
Baljväxter (t.ex bönor, linser, jordnötter, etc)
Potatis
Mejeriprodukter (t.ex yoghurt, mjölk, grädde, glass, etc)
Raffinerat socker
Vegetabiliska oljor (t.ex solrosolja)
Livsmedel med mycket tillsatser

The Paleo Diet eller modern stenålderskost är egentligen klumpiga namn på något så dynamiskt som en kost baserad på ett evolutionärt tänkande. En titt på människans historia visar oss vad vi behöver för att må bra och fungera optimalt.

Vi förespråkar en avslappnad inställning till mat, där man ersätter kaloriräknande med kunskap om vad kroppen behöver för att må bra och fungera optimalt.