Småbarn & Paleo

I en typisk svensk matbutik idag ser vi mängder med färgglada produkter som är utformade för att väcka barns intresse. Populära TV-figurer, söta djur eller löften om skatter som väntar på insidan – ja, allt verkar vara tillåtet för att få barnen att tjata eller gråta sig till att paketen hamnar i kundvagnen!

Tyvärr är det sällan ekologiska morötter som pryds av häftiga superhjältar. Oftast är det istället de mest näringsfattiga livsmedel du kan föreställa dig, fulla av tillsatser och skyhöga mängder socker.

Smaken (sockret) och priset i tillsammans med barnens favoritbarnprogram är en oslagbar kombination. Lägg till trötta föräldrar som tappat matinspirationen och bara vill få 5 min lugn och ro efter en slitig arbetsdag..  En ond cirkel, som lätt blir rutin och vardag.

Men det går att ändra på, vi lovar!

Ett barn som utvecklas för fullt ska självklart också fyllas med det bästa bränslet. Naturlig mat ger den bästa näringen. Det gör inte en fabriksproducerad korv med ett köttinnehåll på 30% (vad är egentligen de andra 70?!).
Kom ihåg, det är du som visar vägen för ditt barn. Visst, det kan uppstå matvägran i början. Men med lite tålamod kan man få de mest sockerberoende barnen att börja äta broccoli.

paleobarn!


Gör maten intressant!

Barn är nyfikna. Barn vill testa nya saker. Precis som de färgglada paketen i matbutiken handlar det om att väcka ett intresse och nyfikenhet. Att kunna visa att mat är så mycket mer än djupfrysta fyrkanter. Man kan t.ex erbjuda sitt barn att hjälpa till med enklare uppgifter i köket (anpassat efter ålder). En 2-åring hjälper mer än gärna till med att röra eller vispa medan en 7-åring kanske vill ha mer ansvar, t.ex. att göra en enklare sallad.
Kom ihåg att aldrig tvinga ditt barn att äta något utan låt barnet få utforska nya smaker i sin egen takt. Efter ett tag kanske den där moroten inte var så farlig och smaklös som den först verkade?


Byt ut, lägg till

Barn har, precis som vuxna, vissa matrutiner. Saker man alltid äter till frukost eller en speciell måltid man alltid äter på fredagar, osv. Ett knep kan vara att långsamt försöka byta ut livsmedel i ditt barns kost. Havregrynsgröten kan ersättas med en krämig Paleogröt. Eller varför inte köra taco-fredag Paleo style! Vissa barn har lättare att anpassa sig till nya kostvanor, medan det hos andra kan det bli högljuda protester när sockerflingorna plötsligt inte står på frukostbordet. Ett bra sätt kan då vara att lägga till saker för att sedan successivt ta bort det som inte ger barnet ett tillfredställande näringsbehov. Lite blåbär eller hallon i flingskålen eller lite sötpotatispommes bredvid korven kan vara en försiktig start.


Vad ska barn äta?

Ett barn kan äta i princip allt som vi vuxna äter. Variation är nyckeln. Kom bara ihåg att om du själv har anpassat din kost för att gå ner i vikt ska ditt barn såklart inte äta exakt som du. Man kan likna ett barn vid en elitidrottare i konstant rörelse – anpassa också energibehovet därefter. Här har vi en lista på några riktiga superfoods för växande barn:

Avokado – en mjuk och krämig fettkälla som mättar och ger bra med energi. Lätt att mosa till de allra minsta.

Broccoli – en riktig näringsbomb. Går att äta rå, kokad, mosad, med smör eller i en gratäng.

Bär – fulla av antioxidanter och vitaminer. Bra substitut för t.ex godis.

Kokosolja – mycket bra fettkälla som bl.a. innehåller vitaminer, mineraler och den viktiga fettsyran laurinsyra. Perfekt för en växande hjärna! Använd till stekning, i bars eller som den är i en god smoothie.

Fisk – det gamla uttrycket ”man blir smart av fisk” är faktiskt inte helt fel. Fet fisk som t.ex. lax, makrill och sill är fullproppad med den essentiella fettsyran omega-3, livsnödvändig för växande barn.

Spenat – även spenat är en riktig näringsbomb. Full med vitaminer och mineraler som t.ex. järn, kalcium och magnesium. Stuvad spenat hittar du här!


Vad ska barn INTE äta?

Det tar ett tag för en liten bebismage att vänja sig vid fast föda. Spädbarn har i början t.ex. lättare för att smälta protein än kolhydrater. Precis som en vuxen ska också barn undvika spannmål, baljväxter och sötsaker i största möjliga mån. Var även försiktigt med starka livsmedel (t.ex chili och vitlök), mjölkprodukter, nötter och ägg (som små barn kan vara känsliga eller allergiska för i tidig ålder). Nedan har vi listat några produkter som verkligen bör undvikas:

Bröd – näringsfattigt och mättar dåligt på lång sikt. Ger ofta uppblåst mage eller magsmärtor pga stora mängder gluten. Bröd hämmar också näringsupptaget i tarmen. Recept på vårt Fröd hittar du här!

Yoghurt – de färggranna barnvarianterna är ofta väldigt fettsnåla och innehåller för det mesta tillsatser som socker och majsstärkelse.

Välling – kan precis som öl kallas för flytande bröd. Små bebisars magar är långt ifrån gjorda för en överdos av fibrer och gluten. Kan välling vara en orsak till sömnlösa nätter? Värt att veta är att Sverige är i princip det enda landet där välling förekommer.

Sojaprodukter – innehåller bl.a fytoöstrogen som kan orsaka för tidig pubertet hos barn. Fytinsyra och lektiner är andra ämnen i sojabönan som inte heller hör hemma i ett barns kropp.

Chokladdryck - kungen av sockerkickar. Ett glas innehåller ca 20g socker. Det är ca 7 sockerbitar. Och vem har någonsin sett ett barn dricka bara ett glas?

Ketchup – en riktig sockerfälla. Det blir inte bättre av det går att använda på allt, i alla fall om barnen själva får bestämma. Testa istället vår egen ketchup här!

Våga bryta med vällingen, syltmackorna och sockerflingorna! Alla barn förtjänar den bästa tänkbara maten.