Perfekt att ha till hands när du har ont om tid eller bara är sugen på ett snack. Ett par matskedar mandelsmör innan/efter träning är en utmärkt energikälla!

Mandelsmör

Grundrecept (kan vara smart att göra dubbel sats, brukar försvinna snabbt)

2 dl mandlar

2 msk kokosolja

havsalt

 

Gör så här

1. Sätt ugnen på 225 C.

2. Strö ut mandlarna på en plåt och rosta i ugnen ca 5 min. Se upp så det inte bränns!

3. Ta ut mandlarna och låt svalna en stund. Smält kokosoljan.

4. Häll ner mandlarna i en matberedare och kör igång. Rör då och då ner ”mandelmjölet” som pressas upp på sidorna.

5. Efter ca 5-10 min (håll ut!) börjar mandlarna formas till en massa. Häll i kokosoljan och fortsätt mixa tills du får ett jämt och fint smör.

6. Smaka av med havsalt.

7. Förvara i en burk i kylskåpet. Tänk på att smöret stelnar lite i kylen p.g.a. kokosfettet. Om du vill ha en mjukare konsistens räcker det att ta fram det en stund innan användning. Håller sig 1-2 veckor.

Tips! Testa att dippa råa grönsaker i mandelsmöret, perfekt för dom allra minsta!

  • Facebook
  • Google Plus
  • Twitter
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • Print

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>