Kom igång!


Ät!

Tänk naturligt.
Tänk ekologiskt och närodlat.
Tänk varierat.
Ät mycket fisk, fågel, skaldjur, ägg och kött (gräsbetat om möjligt). Mycket grönsaker, kokosolja/smör/ghee, avokado och någon enstaka frukt då och då. Komplettera med nötter och feta mejeriprodukter om du känner att din mage klarar av det.


Paleo-Kostcirkel Evolution Revolution


Ät inte!

Spannmålsprodukter, särskilt vete, ska helst undvikas helt. Sädesslag är inget människan är genetiskt anpassad för och dagens förädlade spannmål är långt ifrån vad som växte vilt för 10 000 år sen. Spannmålsprodukter innehåller bl.a. gluten som för de allra flesta har en negativ effekt på kroppen. Det är främst magen och då särskilt tarmen som irriteras av gluten, du kan ofta känna dig ”uppblåst”, få magknip eller känna dig trött och energilös. Majoriteten av de som slutar äta spannmål upplever många positiva hälsoeffekter: viktminskning, ökad energi, bättre mag o tarmhälsa, minskad acne och en överlag bättre känsla i kroppen är vanligt. Pasta, bröd, potatis och ris är t.ex sådant som du bör välja bort.
Baljväxter (bönor, etc) bör också undvikas. De innehåller så kallade lektiner, växtens ”huggtänder”, som har till uppgift att skydda växten från att ätas och kan ge upphov till autoimmuna sjukdomar. De flesta baljväxter, speciellt soja, innehåller också en stor del fytinsyra som hämmar kroppens förmåga att ta upp näringsämnen. Kom ihåg att även jordnötter är en baljväxt och ska således också undvikas (sorry alla peanut butter-älskare!).

spannmal

Tänk naturligt! Kan inte upprepas nog. Halv och helfabrikatmat bör undvikas. Färdigrätter, bakelser, chips, godis, etc hör inte hemma i våra kroppar. Du hade inte tankat din Ferrari med fel sorts bensin, så varför fylla din kropp med fel bränsle?!
Vegetabiliska fetter som framställts på konstgjord väg är inte heller det något bra för kroppen – skippa solrosolja, rapsolja, majsolja, jordnötsolja och margarin helt och hållet. Alkohol bör också undvikas (även om ett glas rödvin fullt av antioxidanter kan tillåtas då och då).


Paleo i vardagen

Det kan vara svårt att hoppa över till paleo om du är van vid att äta mycket bröd, pasta, potatis, ris, färdigrätter, etc. När dina stora kolhydratkällor försvinner kan det till en början kännas tungt, du kan känna dig trött och energilös. Men vi lovar, det går över efter ett par dagar om du bara håller dig till bra och naturlig mat!

En evolutionsbaserad paleokost kan upplevas som ”jobbig” i sociala situationer. På nyårsfesten, barnkalaset eller på resande fot kan stora matdilemman lätt uppstå. Samtidigt som man inte vill vara en oförskämd gäst vill man ju heller inte stoppa i sig mat man mår dåligt av. Välj dina tillfällen. Är du på restaurang med ett stort jobbsällskap kan man lätt säga till köket att man är glutenintolerant, men är du bjuden på 3-rätters hos blivande svärföräldrarna kanske det bara är att bita i (den goda) kakan och se glad ut. Det viktiga är att inte ha dåligt samvete eller känna skuld för att man ätit något som inte hör hemma i Paleo. Nya friska tag vid nästa måltid! God hälsa är inte bara ditt fysiska tillstånd, utan även ditt psykiska – tänk positivt!


Shoppingråd

Utbudet av bra naturliga produkter ökar för varje dag i Sverige. Men ofta kan det kännas som en djungel när du står och ska välja mellan fem olika sorters mandelmjöl på ICA.
Produkter du väljer bör inte innehålla några tillsatser och ska helst vara ekologiskt odlade/uppfödda eller vara närproducerade. Sök efter en gård i din närhet, chansen finns att de både säljer kött och grönsaker. Bor du på landet har du fina möjligheter att odla dina egna grönsaker, plocka bär och svamp, jaga och ha egna höns. Bor du i en storstad finns förutom välsorterade matbutiker ofta specialbutiker i t.ex saluhallar, eller så kan du besöka din lokala Bondens egen Marknad. Lägg ner lite energi på att hitta den bästa maten, det är värt det.
Oftast kostar det lite mer med ekologiska varor, men det behöver inte göra det! Som regel minskar man matintaget med en paleokost vilket i sin tur ger en ganska lik matkostnad om man jämför med en kolhydratrik kost. I vår webbshop har vi satt ihop tre olika paket med produkter som vi själva använder och tror på. Titta in i vår butik HÄR!

Korg


Matlagningstips

Naturlig mat kräver oftast enkel tillagning. Många av råvarorna i Paleo går alldeles utmärkt att äta som de är, t.ex nötter, avokado, broccoli och frukt. Ett kokt ägg eller en paleobar är alltid enkelt att ha med sig som snack på jobbet, i skolan eller under/efter träning. Ett långkok är enklare än vad det ibland låter. Lägg i en köttbit och lite rotfrukter i en lergryta över natten och du har en otroligt saftig och mör måltid dagen efter. Tänk stenålders-tapas. Gör upp en liten minibuffè på din tallrik. En köttbit, ett örtsmör, ett ägg, en bit lagrad ost, grönsaker, lite bär och du har en enkel, varierad och näringsrik måltid. Eller varför inte starta dagen med en uppfriskande och mättande smoothie?! Tänk också på att tillaga dina råvaror på ett så skonsamt sätt som möjligt. Att koka eller steka i ugn behåller oftast mest näringsämnen och tillagar du i stekpanna är det bäst att steka i smör eller kokosolja. Olivolja är också en bra fettkälla men ska helst bara användas som den är över en härlig sallad. Mer inspiration hittar du bland våra många recept HÄR!


Sockerberoende

Oavsett vad du har för hälsomål bör du tänka över din relation till socker. Och då menar vi inte bara socker som i godis och läsk. Utan socker som finns naturligt i t.ex grönsaker och frukt. Dom allra flesta av oss har ett litet beroende för det söta men klarar av att hålla det i schack större delen av vardagen. Är du den som alltid frågar när det är dags för fika? Eller brukar du alltid ha en liten kakburk redo i kontorslådan? Då kan det nog vara smart att undvika naturliga sockerfällor. Speciellt frukt kan för många bli den nya kakburken på kontoret. Utan att du tänker på det kan du på eftermiddagen ha stoppat i dig 2 äpplen och en banan från fruktkorgen. Strävar du efter att gå ner i vikt eller få den där definierade kroppen du alltid drömt om bör du skippa i princip all frukt. Välj istället bär eller nötter om du känner dig sugen på något.
Att äta gör alla varje dag. Det är värt tiden att lära sig lite mer om vad, varför och hur när det gäller mat. Det är dags att må bra på riktigt!