Vecka 3 avklarad, dags att se hur det gått för Josefine och Filip!

Josefine har haft en blandad vecka. Hon känner sig verkligen komfortabel med paleo och fisk har blivit en återupptäckt favorit. Experimenten fortsätter i köket och hon har beställt flera olika paleo-kokböcker för mer inspiration, kul!

Det tråkiga är att hennes gamla magproblem har börjat dyka upp igen och veckan avslutades dessutom av ett halsvirus med utebliven träning som följd. Samtidigt har ett stort sötsug också börjat ge sig till känna. Josefine jobbar (för) mycket och mellan alla måsten i hennes vardag blir det lätt att sträcka sig efter bananer och bars för att hålla uppe energinivån – inte optimalt! Det kan vara en anledning till hennes plötsliga sötsug men det finns också en annan orsak som ofta glöms bort: SÖMN. Josefine jobbar ofta långa dagar/sena nätter och sömn blir därför lätt en bristvara. Hormonet ghrelin och kortisol utsöndras när man får för lite sömn och det leder till ökad hunger, ökat sötsug, stress och nedsatt immunförsvar. Vi tror att mer sömn i kombination med minskat fruktintag kommer antagligen göra susen med Josefines magproblem och förhoppningsvis minska sötsuget.

Filip kämpar på och förra veckans överdrivna törst har han fått rätt på genom att dricka mer på jobbet och dricka kokosvatten efter träning. En hel del simning har det blivit och hans skadade Iron-manfot börjar kännas bättre. Filips stora problem just nu är att han alltid känner sig hungrig när han kommer hem sent från jobbet. Energin och motivationen för att laga mat är sällan på topp så därför behöver han något som står och väntar i kylen. Vårt tips är att laga ett gäng biffar på söndagen som räcker hela veckan. En avokado med en skvätt olivolja och tabasco är ett annat knep för snabb och lättfixad energi.

Eftersom vi jobbar med att lösa kostproblem så blir det mycket fokus på det negativa. Men både Filip och Josefine upplever hela paleogrejen som väldigt positiv och vi måste säga att allt går riktigt bra. Det är inte lätt att sudda ut en livstid av dåliga matvanor på några veckor!

  • Facebook
  • Google Plus
  • Twitter
  • LinkedIn
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • Email
  • Print

2 kommentarer om “Josefine och Filip – Vecka 3

  1. Hej
    Det låter som om det går riktigt bra för försökspersonerna. Jag som inte har så bra koll på paleo-kost undrar några saker. Hur får man i sig tillräckligt med kalcium, ta tex Josefine. Hon är en ung kvinna som behöver kalcium för att inte bli benskör, om man inte få äta mejeriprodukter, hur tillgodoses det behovet? Det låter väldigt bra med ”stenålderskost”, men det måste ju finnas några brister i kosten som man måste kompensera för. Det var ju inte så att stenåldersmänniskan åt några tillskott. Och sen levde de tills de blev 30-35 år, dvs inte tillräckligt gamla för att utveckla åldersdiabetes eller cancer. Jag undrar egentligen vilket evidens det finns för paleokost, vill ha lite mer på fötterna innan jag själv testar.

    • Hej Anders! Vad kul att du vill veta mer om paleo.

      När det gäller intaget av kalcium brukar man istället för intag prata om upptag. Alltså hur mycket kroppen kan ta till vara på det kalcium som kommer in. Äter man tex en kost med mycket spannmål och baljväxter minskas kalciumupptaget pga att dessa två grupper innehåller fytinsyra, som hämmar näringsupptaget överlag. I paleo försvinner dessa två grupper, man får alltså ett bättre näringsupptag. Kalcium finns i så mycket mer än bara mejerier. Andra stora källor är tex kål, ägg, fisk, skaldjur och broccoli. Sånt man äter mycket av på en paleokost :)

      Självklart tog inte folk på stenåldern kosttillskott. Men näringsinnehållet i allt man åt för så länge sen måste ha varit mycket mycket högre än vad det är idag. All användning av kemikalier, bekämpningsmedel och tungmetaller har gjort många av våra jordar och hav mycket ont. Vi på Evolution Revolution rekommenderar kosttillskott som ett bra komplement till en paleokost, just för att det är svårt att få i sig all näring man behöver, även genom ”naturlig” mat. När det gäller stenåldersmänniskans medelålder är det mycket osannolikt att den korta åldern berodde på kosten. De vanligaste dödsorsakerna tros vara svält, allvarliga infektioner och sår (brist på modern sjukvård), dödad av ett annat rovdjur eller andra olyckor, t.ex fall från träd. Det man istället tittar på när det gäller forskning och studier på denna typ av kost och våra moderna sjukdomar är olika naturfolk som lever runt om i världen idag. Det är jägar och samlarfolk som lever på mycket animalier och en hel del vegetabilier. Där är begrep som cancer, alzheimers och hjärt-kärlsjukdomar helt okända, oavsett om man tittar på en folkgrupp på en ö i Indonesien eller längs Grönlands kyliga kust.

      Hoppas att du fått svar på dina frågor?! Bara att hojta till om du vill veta något mer :)

      Mvh Mattis

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>